Vrei să cumperi review-uri? Mai gândește-te o dată.

30 septembrie 2013
Comentarii: 0
30 septembrie 2013, Comentarii: 0

Știi că nu e bine să îți cumperi reputația online, că este o infracțiune, că îți minți consumatorii, că, de fapt, îți construiești numele pe o minciună, dar știi și că alții fac asta și poate ai exemple de companii cărora crezi că le merge bine făcând acest lucru. Și dacă alții pot, iar această metodă este ușoară, de ce să nu o folosești și tu, te gândești. Însă trebuie să știi că această metodă nu îți aduce nimic bun pe termen lung, chiar dacă la o primă vedere pare una de succes. Iar Michael Fertik, fondatorul Reputation.com explică și de ce.

Review-urile reale, făcute de clienți reali, sunt singurele care contează.

Ecosistemul de review-uri este valoros pentru că ne permite să oferim altora informații despre mii de business-uri diferite. Sistemul funcționează, pentru că avem încredere că ceea ce citim vine din partea clienților reali. Review-urile false nu fac decât să otrăvească acest sistem, să erodeze încrederea, făcându-ne să nu mai citim review-uri sau să nu mai avem încredere în ce citim. Și este păcat, pentru că acestea nu îi ajută numai pe consumatori, ci ajută și companiile. Iar business-urile bune înțeleg acest lucru. Ele știu că pot identifica plusurile, dar mai ales minusurile dintr-un review. Ele înțeleg că acestea îi ajută să corecteze imediat ceea ce este de corectat sau să insiste pe lucrurile care chiar funcționează, iar asta nu pot ști decât având un feedback real. În plus, business-urile știu și că făcând lucruri bune, feedback-ul pozitiv nu va întârzia să apară, ceea ce va duce la o creștere a business-ului reală și, cel mai important, naturală.

Este în regulă să cereți păreri.

Business-urile deștepte cunosc importanța feedback-ului. Ele știu că oamenii se bazează pe părerile altor oameni care au testat produsele sau serviciile unei companii, iar deciziile lor de cumpărare sunt influențate de feedback-ul altora. De altfel, 4 din 5 consumatori și-au schimbat decizia de a cumpăra un produs sau un serviciu după ce au citit online păreri negative. De aceea este mai mult decât o mișcare deșteaptă, dacă nu crucială, ca business-urile să își invite clienții să își spună părerea despre produsele/serviciile lor, dar să le și ia în seamă și să schimbe lucruri în funcție de ele, așa cum veți vedea în următorul paragraf.

Când primești feedback, fii atent la el.

Companiile deștepte caută feedback-ul clienților pe diferite platforme. Ele știu că nu este suficient să cauți doar într-un singur loc, în condițiile în care există atâtea ”locații” online în care oamenii pot comenta. În plus, tot aici ele pot găsi și păreri despre competitori. Astfel că, înțelegând ce le place și ce nu le place oamenilor la competitorii lor, ele pot dezvolta strategii mult mai eficiente, pentru a se diferenția în piață. Mai mult, feedback-ul negativ nu trebuie ignorat sau băgat sub preș, pentru că acesta scoate la iveală niște probleme reale, care pot fi corectate. Oamenii nu renunță la un produs numai din cauza feedback-ului negativ, ci mai ales din cauza lipsei de reacție și de acțiune ale companie care l-a primit.

Nu este niciodată ok să plătești pentru păreri, în niciun fel.

Review-urile de la consumatorii reali se traduc într-un profil de încredere și foarte precis al companiei și implicit al serviciilor și produselor acesteia. Este perfect legitim ca business-urile să ceară clienților feedback online, dacă este făcut în mod corect. Acestea nu trebuie sub nicio formă să plătească pentru feedback-ul consumatorilor, ci trebuie să le explice acestora de ce părerea lor contează. Clienții trebuie încurajați să își spună părerea sincer, pentru că numai un astfel de feedback poate aduce valoare adăugată firmei. În plus, acest lucru arată cât de etică este o companie, iar etica nu trebuie să fie o opțiune, ci un atribut obligatoriu. Toate business-urile trebuie să fie guvernate de etică, această ramă care îi ajută să navigheze prin ape tulburi și să ia decizii bune.
Când o companie spune că va face ”orice este nevoie” pentru a obține rezultate, este un semn rău. De ce? Pentru că o astfel de abordare, de tipul ”orice este nevoie”, poate duce la decizii și alegeri care până la urmă vor face mai mult rău companiei. Iar review-urile plătite sau fabricate intră în această categorie.

O companie bună știe că un succes pe termen scurt poate fi o pierdere pe termen lung, atunci când succesul este obținut prin metode mai puțin ortodoxe. Și trebuie să rețineți că review-urile false nu servesc nici consumatorii, nici business-urile, ele sunt doar definiția unei situații de tipul lose-lose.

Laurențiu Barbu
CEO & Social Media Specialist
Ciao Publicity

Lasă un răspuns